De juiste mens op de juiste plek met behulp van drijfveren
Drijfveren inzetten bij functieprofilering kan een krachtig hulpmiddel zijn om ervoor te zorgen dat de juiste mensen op de juiste plek terechtkomen. Drijfveren zijn namelijk de onderliggende motivaties en behoeften die iemand aanzetten tot bepaald gedrag.
Hoe je dat kunt aanpakken, lees je hieronder:
1. Identificeer de belangrijkste drijfveren
Dit kun je doen door samen met de stakeholders te kijken naar wat de functie vereist. Je brengt samen in kaart wat echt nodig is om de functie tot een succes te maken en vertaald dat vervolgens naar welke drijfveren hierbij van belang zijn.
Een andere manier is om te benchmarken binnen je teams, om zo te ontdekken welke drijfveren wel of niet van toegevoegde waarde zijn voor de functie.
2. Functieprofiel opstellen
Integreer de drijfveren in het functieprofiel door deze expliciet te vermelden in de functieomschrijving. Bijvoorbeeld, "Toont een sterke intrinsieke motivatie om doelen te bereiken en heeft daarbij oog voor samenwerking."
Op deze manier krijgen kandidaten al snel een helder inzicht of zij passen in een rol of niet.
3. Werving en selectie
Vervolgens zet je de drijfveren analyse in tijdens het wervings- en selectieproces om kandidaten te identificeren die goed passen bij de functie. De drijfveren rapportage geeft je de nodige inzichten maar helpt je ook om gerichte interviewvragen te stellen aan de kandidaat, waardoor het interview meteen meer diepgang krijgt. Op basis van de opgedane informatie kun je makkelijker en beter onderbouwd beslissen.
4. Onboarding, ontwikkeling en retentie
De informatie en kennis die je tijdens bovenvermelde procedures verkrijgt kun je vervolgens inzetten om medewerkers te ontwikkelen en daardoor te behouden.
Door de specifieke informatie die je bij het toepassen van assessments verkrijgt kun je ontwikkelingsplannen op maat maken, die aansluiten bij de drijfveren van de medewerkers.
Het integreren van drijfveren in functieprofielen kan leiden tot een beter begrip van wat medewerkers motiveert en hoe zij het beste kunnen presteren. Door deze aanpak trek je niet alleen de juiste kandidaten aant, maar kun je je medewerkers betrokken en gemotiveerd houden. Dit leidt uiteindelijk tot betere prestaties en een hogere tevredenheid op de werkvloer.